dr Urszula Tokarska

ulat@ap.krakow.pl

CURRICULUM  VITAE

ZAWÓD : psycholog

KOMPETENCJE :
     teoretyczno – edukacyjne :
     wykłady, seminaria, konwersatoria, prelekcje, szkolenia z zakresu psychologii
      - umiejętności praktyczne :

 1.   PROWADZENIE TRENINGÓW I WARSZTATÓW W ZAKRESACH

 2.   KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW ORAZ PROWADZENIE AUTORSKICH 

      TRENINGÓW  I  WARSZTATÓW (30, poniżej wybrane spośród nich to :)

 3.   UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ w rozwiązywaniu konfliktów  intra – i interpsychicznych (m. in. związanych z dylematami egzystencjalnymi, poczuciem sensu życia oraz poszukiwaniem własnej drogi życiowej  – w konwencji terapii narracyjnej) oraz w rozwojowych kryzysach życiowych. 

 4.  PRZEBIEG NAUKOWEJ PRACY ZAWODOWEJ :

1989 – 1990  : asystent Katedry Psychologii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach;
1990 – do chwili obecnej : asystent, a następnie adiunkt w Katedrze Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

5. WYKSZTAŁCENIE :    

6.  SZKOLENIA  WŁASNE :                     

1997 : <Praca z dzieckiem agresywnym> w Instytucie Eriksonowskim w Łodzi;
1998 : <Praca z linią czasu> w Instytucie Eriksonowskim w Warszawie;
1999 : <Terapia narracyjna> w Dulwich Centre w Adelaidzie (Australia);
2002 : <Deep Mythical Coaching> projektowanie oraz prowadzenie treningów w nurcie neojungowskim (w ujęciu C. S. Pearson) – głębokie wspomaganie rozwoju człowieka na poszczególnych etapach jego życia w Warvick University (Anglia);
2009/ 2010 : certyfikat z terapii narracyjnej wydany przez Manchester Narrative Practice Center

7. WSPÓŁPRACA Z ZAGRANICĄ

od 2001 do chwili obecnej: staże oraz stałe zajęcia dydaktyczne w Hasselt University (Belgia), Coimbra University (Portugalia), University of Nicossia (Cypr), Aegean University (Rhodos) oraz w Departamencie Psychologii Uniwersytetu w Rethymno (Kreta).

8. CZYNNY UDZIAŁ MERYTORYCZNY W KILKUDZIESIĘCIU KONFERENCJACH KRAJOWYCH ORAZ KILKU KONGRESACH MIĘDZYNARODOWYCH

9.   PUBLIKACJE  NAUKOWE (ponad 30, w odrębnym zestawieniu)

10. OSTATNIE OSIĄGNIĘCIA :

autorska narracyjna metoda wspomagania rozwoju człowieka dorosłego zatytułowana

<W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA>

Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA

więcej : www.plasterek.pl


NOTA BIOGRAFICZNA

dr nauk humanistycznych, psycholog, adiunkt w Katedrze Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychologii biegu życia ludzkiego, psychologii narracyjnej oraz egzystencjalnej, a także możliwości zawartych w jakościowych metodach poznawania i oddziaływania na współczesnego człowieka.

Teoretyczne rozważania oraz badania w zakresie możliwości wykorzystania idei narracji w psychologii „przekłada” od lat na – realizowane w formach warsztatowej oraz treningowej – programy wspomagania rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia. Do najbardziej znanych (spośród 30) programów autorskich należą : Bajka terapeutyczna, edukacyjna i relaksacyjna; Bajkowa Szkoła Mądrości; Droga do Skarbu/ Drogi do Siebie oraz <Życie jako opowieść> – narracyjne formy pracy z materiałem autobiograficznym.

Jest autorką ponad 30 publikacji naukowych; prowadzi stałe zajęcia dydaktyczne na kilku uniwersytetach europejskich. Prowadzi szkolenia dla osób pragnących wzbogacenia swego dotychczasowego profesjonalnego warsztatu pracy z innymi ludźmi w zakresie narracyjnych form udzielania pomocy psychologicznej.

Aktualnie pracuje nad → pracą habilitacyjną : Narracyjne formy wspomagania rozwoju człowieka oraz → udoskonalaniem metody narracyjnej GRY (auto)BIOGRAFICZNEJ <W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA> (mieszczącej się m. in. w nurcie profilaktyki problemów egzystencjalnych współczesnego człowieka) nastawionej na doskonalenie kompetencji biograficznej oraz udzielanie pomocy w określaniu indywidualnych tożsamości narracyjnych. Metoda ta stanowi kontynuację, a zarazem rozwinięcie, tego nurtu praktycznej psychologii narracyjnej, który akcentuje – oraz wspomaga – odwieczne dążenie człowieka do poszukiwania/ odkrywania/ nadawania znaczenia doświadczeniom budującym jego indywidualne opowieści autobiograficzne.


ZAINTERESOWANIA  NAUKOWE

 Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychologii biegu życia ludzkiego, psychologii narracyjnej i egzystencjalnej oraz możliwości zawartych w jakościowych metodach poznawania i oddziaływania na współczesnego człowieka


PRACE  OPUBLIKOWANE  W  LATACH  1992 -  2009

1. Tokarska U. (1992). Analiza materiałów autobiograficznych jako metoda idiograficzna. Psychobiografia Franza Kafki. Zeszyty Naukowe UJ, Prace Psychologiczne, 8, 41-54.

2. Tokarska U. (1994). Konstytuowanie się podmiotu przez narrację. Zeszyty Naukowe UJ, Prace Psychologiczne,11, 59-69.

3. Tokarska U. (1995, 1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. W: A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków : Wyd. UJ, 169-204.

4. Tokarska U. (1995, 1999). Konfrontacja z samym sobą w ujęciu D. J. Levinsona. W : A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków : Wyd. UJ, 205-218.

5. Tokarska U. (1996). Kategorie oceny własnego życia a „psychologia szczęścia”. Zeszyty Naukowe UJ, Prace Psychologiczne, 13, 33-45.

6. Tokarska U. (1998). Narracja autobiograficzna jako sposób kreowania rzeczywistości. W: Komunikacja sposobem tworzenia rzeczywistości – Materiały II Ogólnopolskiej Konferencji NLP, Dobczyce, czerwiec 1998, 20-26.

7. Tokarska U. (2000/a). Narracja autobiograficzna w psychologicznym poznaniu i terapii. Studium teoretyczne. Nie opublikowana praca doktorska. Wrocław : Uniwersytet Wrocławski.

8. Tokarska U. (2000/b). Terapia narracyjna. Założenia teoretyczne, metody pracy, obszary zastosowań. W : M. Straś-Romanowska (red.), Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław : Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 185-193.

9. Tokarska U. (2002/a), Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 221-261.

10. Tokarska U.(2002/b). Profilaktyka egzystencjalna jako forma przygotowania do radzenia sobie ze zmianami życiowymi. W : D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 67-73.

11. Tokarska U. (2004). Narracja autobiograficzna we wspomaganiu rozwoju człowieka. W : A. Cierpka, E. Dryll (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa :  Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 285-302.

12. Tokarska U. (2005/a). Narracja autobiograficzna jako <opowieść drogi> w ujęciu C. Pearson. W : E. Chmielnicka-Kuter, M. Puchalska-Wasyl (red.), Polifonia osobowości. Aktualne problemy psychologii narracji. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego , s. 125-140.

13. Tokarska U. (2005/b). Wspieranie inteligencji duchowej w modelach psychoedukacyjnych. W : M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Psychologia współczesna : oczekiwania i rzeczywistość. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 361-374.

14. Tokarska U. (2006). Narracyjne strategie wspomagania rozwoju osobowego. Psychologia Rozwojowa, 1, 55-68.

15.  Tokarska U. (2007/a). Archetypowe scenariusze życia a rozwój człowieka dorosłego. W : K. Węgłowska-Rzepa, D. Fredericksen (red.), Między świadomością a nieświadomością. Współczesność w perspektywie psychologii głębi. Warszawa : Wyd. Eneteia, 277-293.

16. Tokarska U. (2007/b). Narracyjne formy wspomagania rozwoju człowieka. W : B. M. Kaja, A. Molesztak (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja. Bydgoszcz : Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 114-133.

17. Tokarska U. (2007/c). W poszukiwaniu przekonujących <dowodów skuteczności>   narracyjnych oddziaływań profilaktycznych. Psychologia Rozwojowa, 12, 4, 41-54.

18. Tokarska U. (2008/a). Wybrane strategie wykorzystania tekstów literackich w narracyjnych oddziaływaniach profilaktycznych. W : B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Kraków : Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 471-499.

19. Tokarska U. (2008/b). Reaching narrative unity inside the inner plurality in the dialogical context. In : M. Pourkos (ed.), Perspectives and limits of dialogism in Mikhail Bakhtin : Applications in psychology, art, education and culture. Crete : University of Crete, 141-154.

20. Tokarska U. (2009). Wątki egzystencjalne w psychologii narracyjnej. W : H. Wrona-Polańska, E. Czerniawska, L. Wrona (red.), Szkice o ludzkim poznawaniu i odczuwaniu. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 103-116.

ARTYKUŁY  W  DRUKU

21. Tokarska U. (2009/a). <Stawać się Panem Własnego Oblicza> – o możliwościach            intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego” artykuł w druku.

22. Tokarska U. (2009/b). Tożsamość narracyjna w dobie płynnej nowoczesności. Nowe wyzwania dla psychologii narracyjnejartykuł w druku.

23. Tokarska U. (2009/c). Wzorce doświadczania czasu w narracyjnej grze autobiograficznej – <W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA> – artykuł w druku.

 

PRACE  W  RECENZJI

24. Tokarska U. (2009/d), Wspomaganie  rozwoju  inteligencji  duchowej (SQ) z wykorzystaniem narracyjnej GRY (auto)BIOGRAFICZNEJ <W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA> artykuł w recenzji.

25. Tokarska U. (2009/e), Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA <W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA> jako autorska forma wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. Wprowadzenie do metody  artykuł w recenzji.

26. Tokarska U. (2009/f), Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA <W osiemdziesiąt Historii do-o-KOŁĄ ŻYCIA. Przewodnik Metodycznywraz z Zeszytem  Ćwiczeń oraz Hipertekstową Mapą Opowieści Życia praca w recenzji.

 

ARTYKUŁY  POPULARNONAUKOWE 

DOSTĘPNE  W  WERSJI  ELEKTRONICZNEJ

27. Urszula Tokarska (2009-1), <POKONAĆ SMOKA> – 12 strategii pomysłowego pokonywania przeszkód na ścieżkach naszego życia – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

28. Urszula Tokarska (2009-2), <BAJKOWA SZKOŁA MĄDROŚCI> – czy potrzebujemy dziś jeszcze opowiadanych historii? – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

29. Urszula Tokarska (2009-3), ROZWÓJ INTELIGENCJI DUCHOWEJ (SQ) współczesnego człowieka – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

30. Urszula Tokarska (2009-4), CZY MIŁOŚĆ JEST OPOWIEŚCIĄ? – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

31. Urszula Tokarska (2010-1), GRA W ŻYCIE ... Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA <W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA> – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

32. Urszula Tokarska (2010-2), PRZECHYTRZYĆ MALUCHA ... – o twórczych pomysłach na własne dzieci ... – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

33. Urszula Tokarska (2010-3), SZKLANY ŚWIAT ... – o przeciwdziałaniu uzależnieniom od komputera u dzieci i młodzieży – dostępne w wersji elektronicznej www.plasterek.pl/ dział : baza wiedzy psychologicznej.

 

RECENZJE WYDAWNICZE

1.      Tokarska U. (2004/a), recenzja wydawnicza pracy zbiorowej pod redakcją J. Stewarda Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi – Warszawa : PWN.

2.      Tokarska U. (2004/b), recenzja wydawnicza pracy K. Oatleya, M. Jankinsa Zrozumieć emocje – Warszawa : PWN.

3.      Tokarska U. (2004/c), recenzja wydawnicza pracy zbiorowej pod redakcją J. Czapińskiego Psychologia pozytywna.  Warszawa : PWN.

4.      Tokarska U. (2009), recenzja wydawnicza bajki terapeutycznej Fatałaszek K. Pater, Wyd. Za-szafie.